Zmory, diabły i upiory – Halloween w Iluzjonie!

Zmory, diabły i upiory ? Halloween w Iluzjonie!

30 października, w wigilię Halloween,w Iluzjonie nie zabraknie towarzystwa upiorów, czarownic, zmór i duchów. W czwartkowy wieczór, o godzinie 19.00, zapraszamy na pokaz szwedzkiego filmu grozy ? Czarownice, uważanego za jeden z najbardziej kontrowersyjnych obrazów w historii kina niemego. Ten wyrafinowany, diaboliczny horror łączący w nowatorski sposób fabułę z dokumentem ukazuje średniowiecznych inkwizytorów wojujących z uprawiającymi czarną magię niewiastami. Wyjątkowa formuła filmu, a także nieposkromiona wyobraźnia twórcy, sprawiły, że obraz ten stanowi jedno z najważniejszych osiągnięć w swoim gatunku.

W programie wieczoru, o godzinie 21.00, przewidzieliśmy także projekcję innego szwedzkiego arcydzieła ? Woźnicy śmierci. Obraz ten, odnosi się do legendy, która głosi, że człowiek, który umrze o północy w noc sylwestrową zostaje woźnicą śmierci i przez najbliższy rok przewozi dusze zmarłych. Mistrzowskie operowanie kamerą i technika nakładania zdjęć sprawiają, że wykreowany przez reżysera - Victora Sjöströma - powóz śmierci nie sposób zapomnieć. Pokazom obu filmów towarzyszyć będzie muzyka na żywo.

OPIS PROJEKCJI:

SALA STOLICA

Czarownice (Häxan)* 78 min., Szwecja 1922 reż.: i scen.: Benjamin Christensen; zdj.: Johan Ankerstjerne; wyk.: Oscar Stribolt, Elizabeth Christensen, Tora Teje, B. Christensen, Clara Pontoppidan

?Czarownice? były w kinie duńskim przedsięwzięciem wyjątkowym i nowatorskim. Celem reżysera było zilustrowanie tematu czarnoksięstwa, magii i czarownic na przestrzeni wieków. Prace nad filmem poprzedził kilkuletnimi studiami, aby swoją wizję poprzeć naukowymi badaniami (w szczególności odwoływał się do nurtów w psychologii, które demoniczne opętanie interpretowały jako objaw histerii). Film składa się z siedmiu części. We wprowadzeniu przedstawia w bogatej ikonografii starożytne i średniowieczne wyobrażenia o świecie, Bogu i szatanie. Kolejne części to zainscenizowane czarnoksięskie praktyki średniowiecznych wiedźm, polowanie inkwizycji na czarownice, izby tortur. W ostatniej części reżyser stawia tezę, że pewne zjawiska psychiczne, które kiedyś przejawiały się w postaci praktyk czarnoksięskich, występują również współcześnie, choć przybierają zmienione formy, np. somnambulizm, kleptomania. Obraz Christensena został zrealizowany z ogromnym rozmachem i pochłonął gigantyczne środki pieniężne. Przyjęty z zainteresowaniem jedynie w kręgach intelektualnych, okazał się totalnym fiaskiem, przechodząc do historii kina szwedzkiego jako legendarna katastrofa finansowa.

Seans z muzyką na żywo w wykonaniu Pawła Zielińskiego i Magdaleny Tejchmy.

Woźnica śmierci (Körkarlen)* 62 min., Szwecja 1921 reż.: Victor Sjöström; scen.: V. Sjöström, Selma Lagerlöf; zdj.: Julius Jaenzon; wyst.: Victor Sjöström, Hilda Borgström, Tore Svennberg, Astrid Holm, Concordia Selander, Lisa Lundholm

Film oparty na starej bretońskiej legendzie, opowiada o grzesznym życiu alkoholika, Davida Holma, który po przeżyciu własnej śmierci wędruje po ziemskim padole jako woźnica karawanu śmierci. Bohater wspomina swoje życie i cierpienia, jakie zadał swojej żonie i dzieciom. Przyjmowany dziś jako arcydzieło, film spotkał się z wielkim uznaniem ze strony krytyków i publiczności już w chwili premiery. Z przejmującą ekspresją został tutaj ukazany świat, w którym widma zmarłych współegzystują na równych prawach z żywymi. Dzięki mistrzowskiej sztuce operatorskiej Jaenzona, zastosowaniu podwójnych, a nawet poczwórnych ekspozycji, obserwujemy dwa różne aspekty świata przedstawionego: realizm i spirytualizm. Ta szkatułkowo zbudowana opowieść ? przy wprowadzeniu wielokrotnych retrospekcji ? jest pierwszym w historii kinematografii filmem o tak złożonej konstrukcji, gdzie rzeczywistość przeplata się z fantastyką. Mroczną atmosferę osiągnięto dzięki zastosowaniu oświetlenia punktowego, zatapiając resztę kadru w ciemności. Victor Sjöström jako David Holm jest niezwykle wiarygodny, gra bez charakteryzacji, z dużym realizmem. Obraz stał się inspiracją dla wielu twórców filmowych, zwłaszcza dla kina poetyckiego, zgłębiającego problemy natury metafizycznej. Warto tu wspomnieć ?Tam, gdzie rosną poziomki? Bergmana, gdzie w głównej roli wystąpił również Victor Sjöström.

Seans z muzyką na żywo w wykonaniu Macieja Trifonidisa Bielawskiego.

Szczegóły na www.iluzjon.fn.org.pl Cena biletu: 17 zł

Źródło: materiały prasowe


Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz