Wiosna Filmów w 25 miastach w Polsce

Od od maja do czerwca w aż 25 miastach w Polsce odbędą się repliki tegorocznej edycji Festiwalu Filmowego Wiosna Filmów.   W festiwalowym repertuarze pojawią się tylko te produkcje, które nie miały jeszcze ogólnopolskiej premiery. Będzie można zobaczyć m.in.  film otwarcia festiwalu, nagrodzony Złotym Lwem na weneckim festiwalu filmowym "Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu", nominowany do Oscara mauretański "Timbuktu", przebój Wiosny Filmów  - portret trzydziestolatka "Sens życia oraz jego brak", rumuński "Aferim!", nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię (ex aequo z obrazem Małgorzaty Szumowskiej "Body/Ciało") oraz odkrycie dyrektora festiwalu Wiosna Filmów, Michała Myślińskiego, libański obraz "Anioł", który na tegorocznej edycji festiwalu otrzymał Nagrodę Publiczności.

Repliki festiwalu odbędą się już w 25 miastach, ale będzie ich aż 26 - dwie edycje zaplanowane są w Poznaniu. Ale na tym nie koniec. Lista kin studyjnych, w których pojawią się wiosenne filmy stale się powiększa. Aktualne informacje na temat terminów oraz kin, w których odbędą się repliki, można znaleźć na stronie festiwalu http://www.wiosnafilmow.pl

Na repliki 21. edycji Festiwalu Filmowego Wiosna Filmów będzie można wybrać się do następujących kin:

"Apolonia" w Warszawie (1-14 maja), "Muza" w Poznaniu (1-4 maja), "Forum" w Białymstoku (1-7 maja), "Pionier" w Szczecinie (1-7 maja), "Sokół" w Brzozowie (2-5 maja) "Żak" w Gdańsku (8-14 maja), "Awangarda" w Olsztynie (8-14 maja), "OKF" w Częstochowie (8-14 maja), "Światowid" w Katowicach (8-12 maja), "Ratusz" w Zduńskiej Woli (9-10 maja), "Pod Baranami" w Krakowie (11-14 maja), "Zorza" w Rzeszowie (14-19 maja), "Regionalne Centrum Kultury" w Kołobrzegu (18-21 maja), "Charlie" w Łodzi (22-24 maja), "Moskwa" w Kielcach (22-29 maja), "Bułgarska 19" w Poznaniu (22-28 maja), "Sokół" w Nowym Sączu (27 maja - 3 czerwca), "60 krzeseł" w Gorzowie Wielkopolskim (29 maja-04 czerwca) "Rejs" w Słupsku (9 -11 czerwca), "Świt" w Czechowicach Dziedzicach (5-10 czerwca) "Nasze kino" w Oświęcimiu (5-19 czerwca), "BCK" w Bytomiu (12-16 czerwca), "Chatka Żaka" w Lublinie (12-14 czerwca).

Nie są znane jeszcze terminy replik festiwalu w kinach we Wrocławiu ("Dolnośląskie Centrum Filmowe"), w Bielsku-Białej ("Studio") i Ciechanowie ("Ładynia").

Tegoroczna, 21. edycja Festiwalu Wiosna Filmów odbyła się w kinach Apolonia (Muzeum Niepodległości, al. Solidarności 62) oraz Praha (ul. Jagiellońska 26) od 10-19 kwietnia w Warszawie. W programie festiwalu znalazły się najlepsze filmy z festiwali w Cannes, Wenecji czy Berlina. W tegorocznym programie festiwalu znalazło się aż 80 znakomitych filmów, z których każdy mógł poszczycić się całostronicową listą nagród.

Festiwal odwiedzili tacy goście jak Jerzy Stuhr ("Obywatel"), Lech Majewski ("Onirica"), Olivia Hetreed (scenarzystka "Dziewczyny z perłą"), Grzegorz Jarzyna ("Między nami dobrze jest"), Marcin Kowalczyk ("Hardkor Disko"), Anna Sasnal ("Huba") i Gyorgi Palfi, twórca nagrodzonego w Karlowych Warach węgierskiego "Swobodnego opadania". Festiwal potrwa jeszcze do niedzieli, 19 kwietnia.  Filmem zamknięcia festiwalu jest hiszpański thriller "Stare grzechy mają długie cienie", uhonorowany 10 nagrodami Goya. Obraz w reżyserii Alberto Rodrigueza jest również jednym z chętniej oglądanych filmów hiszpańskich ostatniego sezonu - zobaczyło go już ponad 1,5 miliona Hiszpanów.

Filmy prezentowane w ramach replik 21. Festiwalu Filmowego Wiosna Filmów

AFERIM!

POLSKA PREMIERA Radu Jude zdobył Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera (ex aequo z Małgorzatą Szumowską) na tegorocznym festiwalu w Berlinie.

Wołoszczyzna, 1835 rok. Dwóch jeźdźców przemierza jałowy krajobraz. To lokalny policjant Constandin i jego syn. Jeden ma na wszystko gotowy aforyzm, drugi prezentuje bardziej kontemplacyjny stosunek do świata. Szukają zbiegłego ?cygańskiego niewolnika?, który uciekł pewnemu szlachcicowi i podejrzany jest o kradzież. W podróży spotykają ludzi różnych narodowości i przekonań: Turków i Rosjan, Rumunów i Węgrów, chrześcijan i żydów. Wszyscy pielęgnują uprzedzenia i przesądy przekazywane z pokolenia na pokolenia. I nawet, gdy ów zbieg zostaje odnaleziony, przygoda wcale się nie kończy?

ANIOŁ

POLSKA PREMIERA Laureat Nagrody Publiczności na ubiegłorocznym MFF Mannheim-Heidelberg oraz na festiwalu w południowokoreańskim Pusan.

Małe, libańskie miasteczko, w którym dom stoi obok domu i wszyscy się dobrze znają. Mieszkańcy mają swoje problemy, dziwactwa i grzeszki, ale są niezwykle religijni. Bo święty patron miasteczka bierze czynny udział w dyscyplinowaniu wiernych, wymierzając grzesznikom siarczyste policzki. Leba, nauczyciel muzyki, żeni się z sympatią z dzieciństwa, Larą. Sąsiedzi bardzo żywo interesują się ich małżeństwem i serdecznie współczują, gdy na świat po kolei przychodzą dwie córki. Wreszcie za trzecim razem rodzi się chłopiec. Ale Ghadi jest niepełnosprawny i zakłóca spokój okolicy swoimi krzykami. Sąsiedzi postanawiają zmusić rodziców do oddania go do zakładu opiekuńczego. Ale Leba i Lara nie zamierzają się poddać. I wkrótce w miasteczku pojawia się Anioł, który zmieni życie wszystkich, którzy w niego uwierzą.

GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU

POLSKA PREMIERA Laureat Złotego Lwa na ubiegłorocznym MFF w Wenecji.

Dwaj domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho Pansa zabierają widza na wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z obrazu Breugla ?Myśliwi na śniegu?, które z wysoka obserwują świat i wydają się myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne obrazy tego reżysera, film stanowi łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.

SENS ŻYCIA ORAZ JEGO BRAK

POLSKA PREMIERA Film pokazywany m.in. na festiwalach w Karlowych Warach i Turynie. Na tym drugim zdobył Specjalną Nagrodę Jury i Nagrodę Publiczności.

Áron jest tuż przed trzydziestką i właśnie rzuciła go dziewczyna. Ma poczucie, że musi zupełnie zmienić swoją egzystencję. Dotąd życie z dnia na dzień, bez stałej pracy, wydawało się dobrym pomysłem. Teraz wyjazd za granicę stał się całkiem realny. Áronnie potrafi uciec przed myślami o byłej dziewczynie i niepokojem nadopiekuńczej matki. Bez wiedzy rodziców, z pomocą ich karty kredytowej, kupuje bilet do Portugalii. Ale przed wyjazdem poznaje kogoś i to spotkanie może okazać się dla niego decydujące. Szkoda, że zobaczenie tej osoby ponownie może nie być takie proste?

TIMBUKTU

POKAZ PRZEDPREMIEROWY Nagroda za reżyserię na festiwalu w Chicago w 2014 r. Reżyser zdobył w tym roku Cezara ? jedną z siedmiu statuetek dla produkcji (w tym dla najlepszego francuskiego filmu roku). Obraz konkurował z ?Idą? o Oscara w kategorii ?Najlepszy Film Nieanglojęzyczny?.

Akcja ?Timbuktu? dzieje się w tytułowym mieście w Mali, nad rzeką Niger, w którym władze przejęli dżihadyści inarzucają mieszkańcom islamistyczny reżim. Nie wolno palić papierosów, tańczyć, śpiewać, ani słuchać muzyki. Zakazana jest nawet piłka nożna. Najbardziej poszkodowane są jednak kobiety, które zostają niemal całkowicie wyłączone z życia społecznego i narzuca się im przestrzeganie absurdalnych nakazów. Kisane i jego rodzina jako nieliczni zostali oszczędzeni z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja zmienia się jednak drastycznie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada. Teraz musi stawić czoła konsekwencjom, które wyciągną od niego przedstawiciele nowego reżimu.

FENIKS

POLSKA PREMIERA W ubiegłym roku na festiwalu w San Sebastian obraz zdobył Nagrodę FIPRESCI.

Nelly Lenz, żydowska śpiewaczka, wychodzi cało z obozu koncentracyjnego w Auschwitz, ale jest oszpecona i poważnie ranna. Wraz z wierną przyjaciółką, Lene, wraca do tego, co pozostało z Berlina. Ma tylko jeden cel: odnaleźć w ruinach miastach swego męża, muzyka. Chce się dowiedzieć czy nadal ją kocha i czy to on wydał ją nazistom, jak twierdzi Lene. Gdy jednak go odnajduje, mąż jej nie rozpoznaje. A co gorsza, prosi ją aby udawała? Nelly. Wszystko po to, żeby mógł objąć jej spadek.

PARKING

POKAZ PRZEDPREMIEROWY Film dobrze przyjęty w konkursie na MFF w Valladolid i Warszawskim Festiwalu Filmowym w 2014 r.

Otoczony kilkoma zaniedbanymi budynkami plac w centrum Budapesztu. Okazyjnie parkuje tu kilka samochodów. Królem tego miejsca jest Legionnaire. Dla niego plac to centrum świata. Codziennie otacza opieką mieszkającą tu rodzinę gołębi. Pewnego dnia wydarza się tragedia: jeden z ptaków zostaje zabity przez kota. Załamany bohater grzebie gołąbka i poprzysięga zemstę oprawcy. Na domiar złego pojawia się Imre, właściciel wychuchanego Forda Mustanga, który chce parkować na grobie ptaka. Od tej pory Legionnaire będzie toczył nierówną bitwę z dwoma przeciwnikami: przebiegłym kotem oraz równie bezwzględnym właścicielem czterokołowego cudeńka rocznik 1968?

PRAWIE JAK MATKA

POLSKA PREMIERA Nagroda Publiczności w sekcji Panorama na tegorocznym festiwalu w Berlinie oraz Specjalna Nagroda Jury na festiwalu Sundance 2015.

Val pracuje jako gosposia bogatej rodziny w S?o Paulo. Pierze, gotuje, sprząta i jest powiernicą 17-letniego Fabinho, którego matka nigdy nie ma dla niego czasu. Val sama ma córkę, ale nie widziała jej od lat. Zostawiła ją w rodzinnym mieście pod opieką krewnych. Niespodziewanie dziewczyna zapowiada swój przyjazd. Jessica jest teraz młodą, pewną siebie kobietą, ma zamiar studiować architekturę w S?o Paulo i nie przyjmuje do wiadomości relacji państwo-służba. Zamiast zamieszkać w pokoiku matki, zajmuje pokój gościnny, bierze co chce z lodówki, a nawet bawi się w basenie z Fabinho i jego przyjaciółmi. Krok po kroku, niegdyś nienaruszalne reguły domowe zaczynają się rozpadać, wbrew woli Val. I w końcu, w środku awantury między matką a córką, wychodzi na jaw tajemnica Jessiki?

Źródło: materiały prasowe
Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz