
Sztanga i Cash
W swoim najnowszym filmie ?Sztanga i cash? /Pain & Gain/ reżyser Michael
Bay w zabawny sposób opowiada opartą na faktach surrealistyczną historię
niezbyt udanej próby realizacji amerykańskiego snu o szybkim wzbogaceniu się.
Podstawą scenariusza filmu (autorstwa Christophera Markusa i Stephena
McFeely?a) są zdarzenia opisane przez dziennikarza Pete?a Collinsa w serii
artykułów opublikowanych w 1999 roku na łamach Miami New Times
przedstawiających perypetie ambitnego pracownika klubu fitness Sun Gym
Gang na Florydzie i jego kompanów, którzy pewnego dnia postanawiają porwać
i oskubać z kasy jednego ze swoich bogatych klientów. Mózgiem całej akcji jest
Daniel Lugo (Mark Wahlberg), ambitny wyznawca kulturystyki, który do
realizacji swojego planu dobiera sobie równie jak on przypakowanych, ale
niezbyt błyskotliwych osiłków - Adriana (Anthony Mackie) i Paula (Dwayne
Johnson). Ich celem jest Victor Kershaw (Tony Shalhoub), przechwalający się
swoimi sukcesami finansowymi nowobogacki biznesman, który na prawo i lewo
rozpowiada o swoim imponującym majątku. Nietrudno się domyślić, że ten
naprędce sklecony plan z udziałem naiwnego Adriana i wielgaśnego, ale
dobrodusznego Paula musi wziąć w łeb. Trio porwało się przecież na akcję, do
której nie mają za grosz podejścia i przygotowania. Lugo, który myśli, że zjadł
wszystkie rozumy ponieważ naoglądał się filmów akcji i jego partnerzy
popełniają kolejno wszystkie możliwe błędy. A do tego Kershaw w
nieoczekiwany dla wszystkich sposób odmawia zrzeczenia się swoich ciężko
zdobytych pieniędzy, choćby nawet miał to przypłacić życiem.
Kiedy sprawy zabrnęły już naprawdę daleko, do akcji wchodzi prywatny
detektyw Ed Du Bois (Ed Harris), który po nitce dochodzi do kłębka, demaskując
tandetny, byle jaki plan porwania. Seria niefortunnych decyzji i pomyłek
musi nieuchronnie doprowadzić trzech bohaterów przed oblicze wymiaru
sprawiedliwości.
Michael Bay opowiada tę historię w zabawny, trzymający w napięciu sposób,
przedstawiając głównych bohaterów z ironią i w krzywym zwierciadle. Jego
przesłanie jest proste: jeśli masz dość oleju w głowie, to nie bierz się za
porywanie ludzi.
PREMIERA W POLSCE: 30.08.2013
DYSTRYBUCJA W POLSCE: United International Pictures
Źródło: materiał prasowe
