Prestiżowe magazyny wskazują dzieło Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta obok najlepszych produkcji roku
Polski kandydat do Oscara rozchwytywany zagranicą
W sierpniu Komisja Oscarowa powołana przez dyrektora PISF Radosława Śmigulskiego zdecydowała, że „Śniegu już nigdy nie będzie” zostanie reprezentantem Polski w wyścigu po Oscary w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Chociaż Amerykańska Akademia Filmowa nie ogłosiła jeszcze skróconej listy filmów, które będą miały szansę na złotą statuetkę, to międzynarodowe media już mają swoje pierwsze prognozy. Zdaniem prestiżowego magazynu Variety film Szumowskiej i Englerta to pewniak w walce o oscarowe nominacje. Nie inaczej prognozuje The Hollywood Reporter, który film Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta stawia obok takich tytułów jak „Ammonite” (wyczekiwany dramat z Kate Winslet i Saoirsą Ronan) czy „Nomadland” (tegoroczny Złoty Lew w Wenecji).
Światowa premiera „Śniegu już nigdy nie będzie” odbyła się Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie produkcja zebrała entuzjastyczne recenzje i spotkała się z bardzo dobrym odbiorem widowni. Międzynarodowe media podkreślały hipnotyzującą stronę wizualną filmu i sensualną magię wyzierającą z dzieła polskiego duetu. Wenecja otworzyła nam pięknie drogę na świat, z którego spływają zaproszenia na kolejne festiwale, już nazbierało się ich kilkadziesiąt, oraz, co równie ważne, dystrybutorzy zwrócili uwagę na nasz film i prowadzimy negocjacje odnośnie sprzedaży praw do rozpowszechniania filmu – mówi Mariusz Włodarski, producent „Śniegu już nigdy nie będzie”.

„Tytułowy śnieg może się wieloznacznie kojarzyć – chociażby ze śmiertelnym żywiołem albo poczuciem bezpieczeństwa, baśniowym powrotem do krainy dzieciństwa. Choć dziś zapewne najbardziej kojarzy się ze zniszczeniem, jakie człowiek wywołał w eko klimacie ziemi, doprowadzając do zmian, przez które śnieg widuje się coraz rzadziej. Bohaterowie naszego filmu, w większości skupieni na własnym, małym, wygodnym świecie, zbyt dużo o tym nie rozmyślają, jednak nie wiedząc czemu zmagają się z poczuciem jakiejś wewnętrznej, duchowej pustki i niezrozumiała tęsknotą za czymś nieokreślonym. Są to różne tęsknoty, za bliskością, dotykiem, seksem, zrozumieniem, wolnością. Są bogaci, syci od strony materialnej, ale głodni duchowo, choć w sposób zupełnie nieuświadomiony. Ich fantazje ogniskują się w jednym – obcym przybyszu, w którym przeglądają się jak w lustrze. On przynosi im wytchnienie. Trudno powiedzieć czy to iluzoryczne, czy prawdziwe doświadczenie, tak jak trudno czasem odróżnić nam własną projekcję od rzeczywistości. Czy magiczny las, do którego przenosi ich przybysz, jest tylko wytworem ich lęków i pragnień, czy istnieje naprawdę. Film nasz, mamy nadzieję, skrywa jakąś tajemnicę, chcieliśmy pobudzić widzów do głębszej refleksji na temat kondycji współczesnego Europejczyka. Zagrać na indywidualnych skojarzeniach, nienachalnie zadać parę pytań, bez tezy i z humorem” – Małgorzata Szumowska i Michał Englert
Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od 'gorszego' świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich. W filmie występują: ukraińsko-angielski aktor Alec Utgoff („Stranger Things”, „Mission: Impossible – Rogue Nation”) oraz Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof Czeczot.
Hipnotyzujące doświadczenie wizualne, które pobudza wszystkie zmysły
The Playlist
Szczyt kariery Szumowskiej
Ponętna, klimatyczna opowieść
Variety
Przesunął granicę
Magiczny
The Hollywood Reporter
Poetycki, sugestywny
Reżyserzy z łatwością lawirują między gatunkami
Cadena SER
Satyra niczym z „Edwarda Nożycorękiego”
Screendaily
Magia i nostalgia
La Croix
Jeden z ciekawszych obrazów weneckiego konkursu
Filmweb
Kino, które wymyka się definicjom
Beata Kwiatkowska, Program Drugi Polskiego Radia
Jeden z najbardziej interesujących filmów duetu Szumowska – Englert
Daria Porycka, PAP
Nie mogę przestać o nim myśleć
Manori Ravindram
Piękna, niesamowita, figlarna polska satyra
Guy Lodge

Źródło: materiały prasowe