Seans „Hiszpanki” oraz spotkanie z twórcami filmu w Iluzjonie

28 kwietnia po projekcji ?Hiszpanki?, zapraszamy na spotkanie z reżyserem, scenarzystą i montażysta filmu ? Łukaszem Barczykiem, scenografką ? Jagną Janicką oraz autorem kostiumów ? Andrzejem Szenajchem, którzy opowiedzą o kulisach powstawania tej superprodukcji.Rozmowę poprowadzi dziennikarka filmowa, wykładowczyni uniwersytecka ? Katarzyna Taras.

Jagna Janicka ? scenograf, kostiumograf, dekorator wnętrz. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Pracę rozpoczęła w 1989 roku jako scenograf spektakli telewizyjnych. W ciągu blisko 26 lat pracy zawodowej zrealizowała scenografię do 15 spektakli telewizyjnych oraz 10 filmów fabularnych oraz zaprojektowała kostiumy do ponad 30. produkcji filmowych i teatralnych. Dziewięciokrotnie nominowana do nagród Polskiej Akademii Filmowej ORŁY. W 2012 roku nagrodzona na FPFF w Gdyni za kostiumy do filmu ?W ciemności? Agnieszki Holland.

Andrzej Szenajch ? Aktor i kostiumograf. Wybitny znawca militariów. Początkowo pracował jako aktor teatralny i filmowy. Wciela się zwykle postaci charakterystyczne ale raczej drugoplanowe i epizodyczne. Na swym koncie ma 135 ról filmowych m.in. w takich obrazach jak ?Cwał?, ?Obce ciało?, ?Pan Tadeusz?, ?Król Olch? czy ?Pułkownik Kwiatkowski?. W latach 70. XX wieku rozpoczął pracę jako konsultant od koni i sprzętu wojskowego. Wykonał kostiumy do 42 filmów historycznych, m.in. ?Generała Nila?, ?Katynia? ?Panien i wdów?. Członek Polskiej Akademii Filmowej. W 1977 roku odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi. Podczas realizacji ?Hiszpanki? wystąpił w podwójnej roli ? autora kostiumów oraz aktora wcielającego się w postać Generała Schimmelpfeninga.

Łukasz Barczyk uznawany jest za jednego z najbardziej intrygujących polskich twórców młodego pokolenia. Artysta wszechstronny ? jest autorem scenariuszy, reżyserem, producentem, montażystą, bywa także scenografem i reżyserem obsady. Z powodzeniem porusza się w materii filmowej, jak i teatralnej. Jego teatry telewizji zdobywają ogromne uznanie nie tylko na festiwalach m.in. w Sopocie (?Dwa Teatry?), Kazimierzu Dolnym czy Huston, ale także wśród widowni.

Uwagę krytyki filmowej zwrócił już swym debiutanckim filmem ?Patrzę na Ciebie, Marysiu? zrealizowanym w ramach projektu Pokolenie 2000. Następnie powstały, nagrodzone na MFF w Turynie, poruszające ?Przemiany?, uznany za jeden z najbardziej kontrowersyjnych obrazów ostatnich lat - ?Nieruchomy poruszyciel? czy intymny ?Italiani?. Dotychczasowe jego filmy to kameralne, głęboko psychologicznie opowieści o relacjach międzyludzkich, braku bliskości i porozumienia, o samotności. Na tym tle najnowsza produkcja Barczyka ? ?Hiszpanka? ? zdaje się być dziełem wyjątkowym zarówno pod względem formalnym jak i fabularnym.

W jednym z wywiadów autor opisał swój najnowszy film jako ?transowy, stylowy, trzymający w napięciu przelot przez rzeczywistość Polski i Europy 1918 r. To wielka przygoda dla widzów. Podróż przez postacie, kraje, bitwy, tajne gabinety, wirujące stoliki, i sypialnie. To historia zdradzająca kulisy jedynego zwycięskiego polskiego powstania, ale opowiedziana w kompletnie zaskakujący sposób. W swoim gatunku "Hiszpanka" niczym nie ustępuje współczesnym produkcjom europejskim czy amerykańskim. Ale nie udaje i nie naśladuje żadnego obcego kina. To polski film, o polskiej historii, zanurzony w tradycji zarówno polskiej myśli pozytywistycznej jak i w polskim mistycyzmie, i czerpiący z obu tych wielkich tradycji.?

Akcja filmu rozgrywa się w grudniu 1918 roku. Z Londynu do Warszawy próbuje dotrzeć kompozytor, pianista i mąż stanu, Ignacy Jan Paderewski ? ma objąć tekę premiera niepodległej Polski. Mistrz zbliża się do Poznania pozostającego cały czas pod rządami Prus, a jego przybycie może stać się impulsem do kolejnego powstania. Prusy próbują powstrzymać Paderewskiego, wzywając na pomoc podejrzane i mroczne siły, nad którymi jednak nie potrafią zapanować... Zrealizowana z niezwykłym rozmachem produkcja przedstawia historię, która przekracza granice wyobraźni. Nie wiadomo, czy powiązane z powstaniem wielkopolskim wydarzenia są prawdą, czy jedynie iluzją. Porywają efekty specjalne, które zabierają widzów w niezwykłą, pełną przygód podróż w innym wymiarze.

Ceny biletów na seans: 15 zł ? ulgowy; 17 zł normalny

Źródło: materiały prasowe


Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz