„Reżyser horroru ma obowiązek manipulować widzem” – podprogowe obrazy w horrorze „ISTNIENIE”

W najbliższy piątek polscy widzowie przekonają się jak bardzo przerażający horror przyszykował im Vincenzo Natali, jedyny w swoim rodzaju reżyser ?Cube? i ?Istoty?. Jak przyznaje twórca, w filmie tym zostało ukrytych wiele ujęć i dźwięków podprogowych. Służą potęgowaniu atmosfery grozy, ale nie sposób ich dostrzec, czy świadomie usłyszeć.

Vincenzo Natali znany jest z niestandardowego podejścia do filmów. Nie byłby sobą, gdyby biorąc się za kolejny filmowy projekt podążył sztywno wytyczonymi przez dany gatunek ścieżkami. Tak też ma miejsce w jego najnowszym dziele ? ?Istnieniu?. Obok wciągającej fabuły, wszechobecnej atmosfery grozy, niesamowitych ujęć kamery i świetnych kreacji aktorskich, twórca przygotował dla swoich fanów coś wyjątkowego. To obrazy i dźwięki, na tyle krótkie, aby nie dało się ich świadomie zobaczyć czy usłyszeć, ale wystarczająco długie, aby wywołać dodatkowe przerażenie.

?Wszystkie moje filmy to rodzaj eksperymentu - przyznaje artysta. - Po raz pierwszy dodatkowe klatki - z surowym mięsem i obrazami diabelskimi w scenie morderstwa - wykorzystałem w ostatniej sekwencji mojej krótkometrażówki ?Elevated?. Do dziś nikt nigdzie nie wspomniał, że je zauważył, ale wiem, że miały ogromny podświadomy wpływ na odbiór tego filmu. W dobie Quicktime'a i DVD każdy ciekawy bez problemu je znajdzie.?

W przypadku ?Istnienia?, historii, która opowiada o ludziach uwięzionych w stanie między życiem i śmiercią, Natali postawił na obrazy podprogowe zajmujące cały kadr i ukazujące fragment ?innej, prawdziwszej rzeczywistości?.

?Myślę, że widzowie poczują, że coś dzieje się pod powierzchnią filmu, ale nie będą tego w stanie dokładnie zdefiniować - z przekonaniem mówi reżyser. - W celu osiągnięcia tego efektu, sięgnęliśmy po różne techniki i sztuczki: po całym filmie rozsialiśmy przerażające spojrzenie Pale Mana, gdzieś obok Lisy obraz ulega zniekształceniu, twarze członków jej rodziny na ułamek sekundy nabierają groteskowych kształtów. Dodatkowo bawimy się też z dźwiękiem. Wierzę, że reżyser horroru powinien, a wręcz ma obowiązek, manipulować. Tego oczekują widzowie, chcą dać się wciągnąć w pułapkę grozy. Obrazy podprogowe to po prostu jeszcze jedno z narzędzi technik manipulacyjnych.?

?Istnienie? w kinach od 25 października

Źródło: materiały prasowe


Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz