Pozwólmy mu być sobą

Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette?a oraz firma dystrybucyjna Aurora Films przygotowały kampanię społeczną pod hasłem ?VINCENT CHCE BYĆ SOBĄ Z SYNDROMEM TOURETTE?A?. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi publicznej na osoby z zespołem Tourette?a, dzięki czemu zwiększy się świadomość występowania zaburzenia i zmniejszy się lęk społeczny przed osobami chorymi. Kampania może też działać w sposób terapeutyczny dla osób z syndromem, dodając im odwagi i zwiększając samoakceptację oraz poczucie własnej wartości. Zespół Tourette?a jest wrodzonym zaburzeniem neurologicznym, które charakteryzuje się występowaniem licznych tików ruchowych i głosowych. Zazwyczaj tiki przybierają łagodną postać, jednak w cięższych przypadkach symptomem choroby może być mimowolne przeklinanie lub wykonywanie nieprzyzwoitych gestów. Osoby z "Tourettem", mimo pełnej sprawności intelektualnej i emocjonalnej, często traktowane są przez społeczeństwo jako osoby chore psychicznie i spotykają się z negatywnym przyjęciem i odrzuceniem. Choroba i poczucie wykluczenia często powodują też dodatkowe schorzenia, jak lęk, depresja, obniżenie nastroju. Chcemy pokazać, że występowanie tej choroby i dziwne zachowania osób z zaburzeniem, nie sprawiają zagrożenia dla otoczenia. OSOBY Z ZESPOŁEM TOURETTE'A, PODOBNIE JAK KAŻDY Z NAS, PRAGNĄ TEGO SAMEGO: CHCĄ BYĆ WŚRÓD LUDZI I CIESZYĆ SIĘ ŻYCIEM. ?Nie chcieliśmy przedstawiać choroby w sposób stereotypowy i dlatego nasz bohater nie wykrzykuje przekleństw, co ? jak się okazuje ? wcale nie jest powszechnym zachowaniem u osób z Tourettem. Tiki, których doświadczają osoby z tym zaburzeniem, mogą zaskakiwać otoczenie, utrudniają codzienne czynności, ale nie stanowią większej przeszkody, by móc prowadzić normalne życie.? ? wyjaśnia Małgorzata Borychowska, autorka kampanii ?Vincent chce być sobą z syndromem Tourette?a?. Nazwa zaburzenia pochodzi od nazwiska francuskiego neurologa i neuropsychiatry GILLESA DE LA TOURETTE?A, który w roku 1885 w czasie swojej pracy w szpitalu Salpetriere w Paryżu opisał dziewięć przypadków te choroby. Początkowo sądzono, że zespół Tourette?a występuje bardzo rzadko. Obecnie wiadomo, że dotyka on ok. 1 % populacji ludzi. W Polsce wg statystyk jest ok. 50 tys. osób z zespołem Tourette'a. Choroba występuje we wszystkich kulturach oraz grupach etnicznych. Badania wskazują, że występuje on 3- 4 razy częściej wśród mężczyzn niż kobiet. Narzędziem kampanii jest film o długości 30 i 60 sekund, którego bohaterem jest młody mężczyzna z zespołem Tourette?a. Kamera podpatruje go w trakcie przygotowań do spotkania z dziewczyną, przyglądamy się jego zachowaniom, przez które przejawia się choroba.  W roli głównej brawurowo zagrał młody aktor Kamil Mrożek, student Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Partneruje mu na ekranie Liwia Bargieł, tancerka i choreografka.
Kamil Mrożek w filmie "Vincent chce być sobą z syndromem Tourette'a".
Film został wyprodukowany przez Małgorzatę Borychowską (Brand New Films), która jest również autorką kampanii. Za scenariusz i reżyserię odpowiedzialna jest Małgorzata Suwała, za zdjęcia Marcin Łaskawiec, studenci Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Montaż off line przygotował Szymon Kraszewski, a korekcję barwną Tomasz Michalczewski. Dźwięk na planie nagrał Piotr Chuszno. Udźwiękowienie powstało pod czujnym uchem Agaty Chodyry. W filmie słyszymy również głos lektorski Sylwii Nowiczewskiej. Nad scenografią czuwała Zuzanna Srebrna, a nad kostiumami Justyna Suwała. Film został zrealizowany przy wsparciu merytorycznym Polskiego Stowarzyszenia Syndrom Tourette'a. Kampania ruszy w drugiej połowie września. Najpierw film będzie wyświetlany w Internecie oraz w paśmie zwiastunów filmowych w kinach. A od 27 września zostanie dołączony do kopii filmu ?Vincent chce nad morze?. Bohaterem filmu, podobnie jak kampanii jest chłopak z zespołem Tourette?a. ?Vincent chce nad morze? to błyskotliwa i niezwykle czuła komedia drogi, w której trójka młodych bohaterów próbuje w pełni cieszyć się życiem mimo problemów natury zdrowotnej i psychicznej, zmagając się z niechęcią społeczeństwa i brakiem miłości. Vincent, Marie i Alex biorą życie w swoje ręce, ruszając w pełną szalonej radości podróż przez Europę. Zwiastun filmu ?Vincent chce nad morze? Organizatorzy kampanii: Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette?a Aurora Films, dystrybutor filmu ?Vincent chce nad morze? Więcej na temat syndromu Tourette?a zobacz tutaj ?Vincent chce być sobą z syndromem Tourette?a? Produkcja: Małgorzata Borychowska Brand New Films Reżyseria: Małgorzata Suwała Zdjęcia: Marcin Łaskawiec Kostiumy: Justyna Suwała Scenografia: Zuzanna Srebrna Montaż off line: Szymon Kraszewski Kolor korekcja: Tomasz Michalczewski Realizacja dźwięku: Agata Chodyra Wystąpili: Kamil Mrożek i Liwia Bargieł Źródło: materiały prasowe  
Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz