Oswajanie słabości „Carte Blanche” – konferencja prasowa

W poniedziałek w warszawskich Złotych Tarasach odbyła się uroczysta premiera filmu "Carte Blanche" - inspirowanej prawdziwymi wydarzeniami, poruszającej historii nauczyciela z liceum, który - aby zachować ukochaną pracę i doprowadzić swoją klasę do matury, ukrywa przed światem, że stopniowo traci wzrok. Zgromadzona w kinie publiczność miała okazję zobaczyć plejadę gwiazd filmu, na czele z odtwórcą roli głównej - Andrzejem Chyrą. Wzruszenie i burzę oklasków wywołało pojawienie się na scenie Macieja Białka, nauczyciela, którego losy zainspirowały twórców "Carte Blanche".

Wcześniej odbyło się spotkanie z dziennikarzami, na którym twórcy dzielili się swoimi wrażeniami z pracy nad filmem oraz opisywali kolejne etapy powstawania produkcji. Punktem wyjścia do pracy nad scenariuszem był artykuł, który pojawił się w Gazecie Wyborczej, a postać Macieja Białka stała się tylko inspiracją do przedstawienia losów Kacpra.

Andrzej Chyra wspomniał, że w końcu gra porządnego człowieka. Film ?Carte Blanche? jest w gruncie filmem o pewnej postawie, dlatego aktor nie starał się naśladować czy odwzorowywać postaci Macieja Białka, ale skupić się na wyobraźni i opowiedzieć historię o pewnej utracie, która zamienia się w ubogacającą wartość. Dlatego mimo wszystko jest to opowieść pozytywna: bohater osiąga zamierzony przez siebie cel, potrafi znaleźć siłę, żeby funkcjonować dalej w świecie, akceptuje to, co się wydarzyło i  zaczyna budować nowego siebie.

W ?Carte Blanche? pojawiają się również silne postaci drugoplanowe. Ewa (Urszula Grabowska) staje się nośnikiem pytania, jak ?ja- widz? zachowałbym się w podobnej sytuacji, a Wiktor (Arkadiusz Jakubik)  jest krzyczącym głosem sumienia oraz niesamowitym wsparciem dla Kacpra.

W filmie wystąpiła również młodzież z lubelskich liceów. Zdjęcia były realizowane w Lublinie, wykorzystując potencjał tego miasta. A na uwagę zasługują zdjęcia Witolda Płóciennika, który w ciekawy sposób starał się przedstawić sytuację utraty wzroku. Samodzielnie kolorował soczewki, przyciemniał je, aby uzyskać efekty bez jakiejkolwiek ingerencji cyfrowej. Zauważono również fakt, że scenariusz jest finalista prestiżowego konkursu Script Pro 2012 i niewiele uległ zmianie podczas realizacji obrazu.

Dyskusja zeszła również na tory niepełnosprawności i jej odbioru przez ludzi. Podkreślano, że zmienia się już społeczne nastawienie, ale film może być dobrym punktem wyjścia do rozmowy na ten temat.

Film trafi do kin 23 stycznia.  
Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz