Obraz i dźwięk, fantazja i sen ? wykład mistrzowski Michela Gondry?ego [relacja]

W minioną sobotę Kraków miał Off Plus Camera i Benedicta Cumberbatcha, Warszawa zaś Planet Doc Festival i Michela Gondry?ego. Reżyser wpadł do stolicy z okazji retrospektywy swojej twórczości, w trakcie której miejsce miała też premiera nowego dokumentu Francuza ? Czy Noam Chomsky jest wysoki czy szczęśliwy?. Choć światową sławę przyniosły mu filmy fabularne (za scenariusz Zakochanego bez pamięci otrzymał w roku 2005 Oscara), to trzygodzinny (!) masterclass odbywał się pod hasłem ?Obraz i dźwięk, rytm i czas, czyli wideoklipy Michela Gondry?ego?.

Źródło: Planet Doc Festival

Warto wiedzieć, że gros całkiem pokaźnego dorobku Gondry?ego stanowią właśnie teledyski i że to dzięki nim wypłynął na szerokie wody. Jako nastolatek bardziej widział się w roli muzyka lub wynalazcy niż filmowca. I tak też najpierw było ? został perkusistą pop-rockowego zespołu Oui Oui, który w roku 1988 podpisał pierwszy kontrakt płytowy (grupa rozpadła się cztery lata później z dwoma krążkami na koncie). Gondry nie tylko uderzał w talerze, ale był również odpowiedzialny za klipy grupy. Bujna wyobraźnia, jaką wykazał się już wtedy, zaintrygowała samą Björk. Z kolaboracji początkującego reżysera i początkującej piosenkarki powstał teledysk do utworu Human Behaviour. Islandzka artystka była zachwycona efektem i później wielokrotnie zlecała Gondry?emu podobne zadania, czego owocem są klipy do takich piosenek, jak Army of Me, Hyper-Ballad, Bachelorette czy Crystalline. W trakcie spotkania z fanami twórca Dziewczyny z lilią bardzo pochlebnie wyrażał się o wokalistce. Stwierdził nawet, że z reguły nie lubi, gdy muzycy narzucają mu własne pomysły na teledysk, jednak wyjątkiem jest Björk, której sugestie zawsze są genialne.

Wideo do Human Behaviour otworzyło Gondry?emu drogę do kariery. Nagle stał się wziętym autorem klipów muzycznych i współpracownikiem światowych gwiazd: m.in. Radiohead, The White Stripes, Kanye?a Westa, Becka, The Rolling Stones, Paula McCartneya i Kylie Minogue. Do klasyki teledysku przeszły przede wszystkim Around the World Daft Punk i Everlong Foo Fighters, ale zasługi reżysera sięgają dalej ? podczas swoich eksperymentów przyczynił się do rozwoju technik filmowych, morfingu (płynne przekształcenie jednego obrazu w drugi) oraz bullet-time (znany z Matrixa efekt spowolnienia zastosował Gondry cztery lata wcześniej w klipie do Like a Rolling Stone The Rolling Stones).

Źródło: Planet Doc Festival

Pomysłowość Gondry?ego nie kończy się na technicznym nowatorstwie ? o wartości jego dorobku stanowi konsekwentnie realizowana, spójna i oryginalna wizja artystyczna. W teledyskach Francuza znajdziemy wszystko, co zachwyca w jego fabułach: oniryzm, ?ciepły? surrealizm, nieskrępowaną swobodę wyrazu i zamiłowanie do animacji poklatkowej. Pytany o to, jak wymyśla swoje nietypowe koncepcje, odpowiada, że kluczem do sukcesu jest uchwycenie sensu danej piosenki. A do tego wystarczy czasem sama intuicja, gdyż w trakcie prac nad Everlong Foo Fighters nie znał jeszcze dobrze angielskiego i zbudował klip na tych kilku wersach, które zrozumiał. Mimo tego członkowie zespołu uznali, że Gondry lepiej oddał to, co mieli w głowach, niż zrobił to tekst ich autorstwa.

Gondry to nie tylko artysta w pełnym tego słowa znaczeniu, ale też spokojny, życzliwy i przede wszystkim cierpliwy człowiek. Choć zgromadzeni w Kinotece fani przytrzymali go w sali całe trzy godziny, nie okazywał znudzenia. Bez dąsów zniósł też fatalne przygotowanie organizatorów, na które lepiej spuścić zasłonę milczenia. Ich wpadkę rekompensuje ciekawy program retrospektywy, na którą składają się projekcje dziewięciu filmów krótkometrażowych oraz trzech dokumentów. Najnowszy z nich, Czy Noam Chomsky jest wysoki czy szczęśliwy? przedstawia sylwetkę jednego z najważniejszych lingwistów świata, twórcy gramatyki transformacyjno-generatywnej. Nie spodziewajcie się jednak suchego wykładu dla studentów polonistyki ? idee Chomskiego zyskały odbicie w fantazyjnych animacjach. Ci, którzy przegapili seans, wciąż mają szansę nadrobić stratę. Kolejne projekcje odbędą się w Kinotece w czwartek 15 maja o godzinie 17.00 oraz dzień później o 12.00. Zdążycie również na powtórny pokaz Ciernia w sercu (15 maja, 14.00, Kinoteka), w którym Gondry śledzi trudną relację pomiędzy własną ciotką ? eks-nauczycielką w podeszłym wieku ? i jej synem, zdeklarowanym gejem.

Źródło: Planet Doc Festival

Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz