Mistrzowie kina Azji. Tsai Ming-liang, Shengze Zhu, Bi Gan i Zhang Lu na 19. MFF Nowe Horyzonty

Chiny wyrastają na poważnego konkurenta dla Hollywood.

Choć główna stawka rozgrywa się pomiędzy kasowymi blockbusterami, azjatyccy twórcy kina pozamainstreamowego nie pozostają w tyle – udowadniając, że można pokonać nawet drużynę Avengersów (przykładem jest choćby znakomity film Bi Gana Długa podróż dnia ku nocy/Long Day’s Journey into Night). Podczas tegorocznej edycji Nowych Horyzontów będzie można zobaczyć nowe filmy takich reżyserów jak Tsai Ming-liang, Shengze Zhu, Bi Gan i Zhang Lu. Trwa sprzedaż karnetów na festiwal.


Twoja twarz (Your Face), Tsai Ming-liang

Twoja twarz (Your Face), Tsai Ming-liang

Twoja twarz (Your Face): długie ujęcia, zbliżenia, proste historie. Ale mistrz, jakim jest bez wątpienia Tsai Ming-liang, nawet z najprostszych elementów filmowej układanki potrafi stworzyć poruszający do głębi film. Skupiając się przede wszystkim na starszych ludziach, reżyser pozwala im opowiadać: to są pojedyncze wspomnienia, ale dotyczące zdarzeń, które odcisnęły piętno na życiu bohaterów tego niezwykłego dokumentu. Obserwując ich twarze, reżyser rozważa fenomen prawdy. Czy kryje się ona w słowach, czy w mimowolnych drgnieniach powieki, uciekającym spojrzeniu, nagłym skrzywieniu ust, zastygłych rysach? Piękne, czułe kino, ilustrowane muzyką Ryuichiego Sakamoto.


Present.Perfect., Shengze Zhu

Present.Perfect., Shengze Zhu

Present.Perfect.: zwycięzca festiwalu w Rotterdamie to found footage złożony z materiałów wyłowionych w chińskim Internecie, a dokładnie z online’owych transmisji (live-streaming), które cieszą się tu niebywałą popularnością (pół miliarda użytkowników platform!). Szwaczka, niepełnosprawny uliczny artysta, transpłciowa kobieta, dziewczyna na wózku i inni, dzielą się z followersami szczegółami na temat własnego życia, nie bacząc na to, że są na celowniku surowej cyber-cenzury. Z filmu wyłania się fascynujący portret społeczeństwa, które rzuca wyzwanie oficjalnej narracji, ujawniając w sieci to, o czym nie można mówić w realu. Nowy film Shengze Zhu, autorki Kolejnego roku (17 NH).


Długa podroż dnia ku nocy, Bi Gan

Długa podroż dnia ku nocy, Bi Gan

Długa podróż dnia ku nocy (Long Day’s Journey into Night): ten arthouse’owy tytuł okazał się nieoczekiwanie wielkim komercyjnym hitem, bijąc w Chinach na głowę nawet Avengersów. Pokazywany premierowo w canneńskim konkursie hipnotyczny noir Bi Gana osnuty jest wokół pewnej miłości i pewnej zbrodni sprzed lat, rekonstruowanych w (zawodnej?) pamięci mężczyzny wędrującego po emitujących neonowe światło uliczkach Kaili (rodzinna miejscowość reżysera). Doskonale dawkujący napięcie i melancholię film, kryje w sobie szczególną niespodziankę: niemal godzinną sekwencję 3D nakręconą w jednym ujęciu.


Fukuoka: Zhang Lu

Fukuoka: Zhang Lu

Fukuoka: Zhang Lu, autor lubianego przez nowohoryzontową publiczność Cichego snu, wciąż w świetnej formie. W prezentowanej na tegorocznym Berlinale Fukuoce koreańsko-chiński reżyser opowiada historię miłosną, w której elementy typowe dla dramatu obyczajowego bywają znienacka wzbogacane przez realizm magiczny, a anegdotyczna lekkość nie przeszkadza w poruszaniu ważkich tematów – samczej rywalizacji, poczucia wykorzenienia i tęsknoty za bliskością.


Na 19. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty zapraszamy w dniach 25 lipca – 4 sierpnia 2019.

Karnety dostępne są na stronie internetowej festiwalu.

Źródło: materiały prasowe
Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz