Laureaci Nagrody Publiczności – AfryKamera 2015

10.Festiwal Filmów AfryKańskich dobiegł końca w całej Polsce. Oprócz głosowania jury, jak co roku widzownie oceniali pełnometrażowe fabuły, dokumenty i krótkie metraże. Zwycięzcami w tym roku zostali odpowiednio: ?Timbuktu? Abderrahmane Sissako, ?Plac? Jehane Noujaim oraz ?Ustanie? Lotte Manicom. Festiwal odbywał się w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Białymstoku, Szczecinie i Koninie.

Przypominamy o trwającej do końca czerwca zbiórce pieniędzy na Narodowy Park Virunga, położony we wschodniej części Demokratycznej Republiki Konga. Virunga jest ostatnim miejscem życia goryli górskich, których liczebność znacznie zmalała w ostatnich latach z powodu kłusownictwa i wojny domowej. Zebrane środki zostaną przekazane bezpośrednio do Parku Narodowego Virunga, gdzie zostaną wydatkowane na bieżące koszty operacyjne. Dzięki tym środkom możliwa jest stała ochrona środowiska naturalnego, sierocińca goryli oraz finansowanie strażników i ich rodzin. Informacje w jaki sposób można dołączyć się do zbiórki znajdują się na stronie festiwalu: www.afrykamera.pl.

Widzowie wszystkich miast głosowali na oglądane filmy. Po podliczeniu wszystkich głosów Nagrodę Publiczności wśród fabuł otrzymuje film ?TIMBUKTU? reż. Abderrahmane Sissako (4,49 pkt) , tuż przed ?Four Corners? (4.47 pkt) i ?Difret? (4.42 pkt). Najmocniej podzieliły publiczność filmy ?Beti i Amare? (3,78 pkt) oraz ?Nieposzlakowana opinia" (3,77 pkt), które otrzymywały skrajnie różne głosy.

Akcja ?Timbuktu? dzieje się w tytułowym mieście w Mali, nad rzeką Niger, w którym władze przejęli dżihadyści, którzy narzucają mieszkańcom terrorystyczny reżim. Nie wolno im palić papierosów, tańczyć, śpiewać ani słuchać muzyki. Zakazana jest nawet piłka nożna. Najbardziej poszkodowane są jednak kobiety, całkowicie wyłączone z życia społecznego, którym narzuca się przestrzeganie absurdalnych nakazów. Kisane i jego rodzina jako nieliczni zostali oszczędzeni z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja zmienia się jednak drastycznie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada. Teraz musi stawić czoła konsekwencjom, które wyciągną wobec niego przedstawiciele nowego reżimu.

Film został nakręcony częściowo w Mali. Możemy w nim zobaczyć zarówno doświadczonych jak i początkujących aktorów. Sissako doskonale ukazuje skomplikowaną rzeczywistość, wstrzymując się zarazem od przedstawienia przerysowanego obrazu dżihadystów. Poprzez mozaikę stylów dzieło łączy w sobie tematykę polityczną uwikłaną w życie codzienne. Aby stworzyć swój film, reżyser mauretański inspirował się wydarzeniami mającymi miejsce latem 2012 roku, kiedy to islamiści ukamienowali młodą parę w Aguel?hok, małym mieście na północy Mali.

Obraz Sissako to jeden z pięciu filmów nominowanych do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, który triumfował także w trakcie tegorocznej, 40. edycji Cezarów.

Nagrodę Publiczności w sekcji pełnometrażowe dokumenty otrzymał ?PLAC? (4,75 pkt). Jego najsilniejszym rywalem był film otwarcia ? ?Virunga? (4,69 pkt). Za nimi kroczyły ?Pół roku z bosymi babciami? (4,65 pkt) oraz ?Koza za głos? ( 4,29 pkt).

?Plac? to przejmujący obraz rewolucji w Egipcie, opowiedziany z perspektywy młodych idealistów, walczących o prawo do wolności i równości.

Jest rok 2011. Plac Tahrir w centrum Kairu wypełniają flagi i tłum, domagający się dymisji prezydenta Hosniego Mubaraka, po 30 latach sprawowania władzy. Pokojowe demonstracje spotykają się z brutalnym odzewem ze strony wojska, w wyniku którego dochodzi do zamieszek i śmierci ponad 300 osób. Dramatyczny zapis wydarzeń egipskich przemian między 2011 a 2013 rokiem, zrealizowany z odwagą, poświęceniem i emocjami, których brak wiadomościom z pierwszych stron gazet.

Krótkie metraże zdominowały krótkie formy dokumentalne. Pierwsze miejsce i Nagroda Publiczności przypadła filmowi ?USTANIE? (4,44 pkt) opowiadającym o losie Angolczyków, którzy utracili status uchodźcy. Dalej były dwa egipskie krótkie formy ?Łza kata? (4,40 pkt) o karze śmierci oraz ?Om Amira? (4,25 pkt) o kobiecie w pojedynkę utrzymującą rodzinę i śmiertelnie chorą córkę.

Krótkometrażowy dokument ?Ustania? przedstawia historię uchodźców z Angolii. Od połowy lat 70-tych Angolą targała brutalna wojna domowa. Tysiące uchodźców znalazło schronienie w innych krajach Afryki, w tym w Kapsztadzie, gdzie założyli rodziny i prowadzili owocny żywot. Jednak wraz z końcem konfliktu ci imigranci stracili status uchodźcy, przez co wkrótce będą zmuszeni wrócić do Angoli i porzucić życie, które sobie tutaj stworzyli.

Źródło: materiały prasowe


Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz