Kulisy produkcji filmu „Brudny szmal”

Kiedy Bob Saginowski znajduje porzuconego szczeniaka, jego życie nagle się zmienia. Opowiadanie Dennisa Lehane'a pokazuje świat brooklyńskiej klasy robotniczej i działalność mafii, używającej lokalnych pubów jako pralni brudnych pieniędzy. Bob (Tom Hardy) pracuje jako barman w lokalu swojego kuzyna, Marva (James Gandolfini) i odwraca wzrok, gdy lokal odwiedzają gangsterzy i zostawiają w nim pieniądze na przechowanie. Nikomu o tym nie mówi, za to codziennie chodzi na msze, mimo że nie przyjmuje komunii.Życie Boba nagle się zmienia, gdy chłopak znajduje w śmietniku pobitego szczeniaka. Niesie go do swojej sąsiadki, Nadii (Noomi Rapace), i razem pomagają psu wrócić do zdrowia. Przy okazji rodzi się między nimi uczucie. Sprawy się komplikują, gdy zjawia się właściciel pitbulla, Eric Deeds (Matthias Schoenaerts)? agresywny były chłopak Nadii, który postanawia odzyskać i ją, i psa. Na domiar złego, gdy dochodzi do napadu na pub, Bob musi stawić czoło czeczeńskim mafiosom i uświadamia sobie, że wcale nie zna ludzi, których uważał za bliskich. Czy zna samego siebie?

Dennis Lehane to amerykański pisarz i autor jednych z najlepszych współczesnych kryminałów ? napisał między innymi ?Gdzie jesteś, Amando?? i ?Rzekę tajemnic?. ?Brudny szmal? to jego pierwszy scenariusz. Wytwórnia Chernin Entertainment założona przez Petera Chernina wykupiła prawda do ekranizacji opowiadania ?Animal Rescue? wydanego w tomiku ?Boston Noir?. ?Opowiada o młodym mężczyźnie, który znajduje pobitego pitbulla. Bohater ratuje psa, co uruchamia ciąg zdarzeń, które zmieniają jego życie. Okazuje się, że to on został uratowany przez psa.? - mówi producent Mike Larocca. Lehane planował napisanie powieści, ale skończyło się na opowiadaniu. Był bardzo zaskoczony, gdy producenci zgłosili się do niego z propozycją ekranizacji. ?To pierwsza książka, której nie dokończyłem. Schowałem pierwszy rozdział do szuflady i nie zamierzałem do niego wracać, ale cały czas myślałem o Bobie, szczeniaku i Nadii. Pragnąłem napisać o samotności, bo rzadko mówimy o tym, jaka jest wyniszczająca. Uważam, że zabija więcej ludzi niż rak. Bob to człowiek, któremu doskwiera ogromna samotność. Skupiłem się na Bobie, Nadii i Eriku. Marv był postacią epizodyczną, która się rozwinęła. Opowiadanie było jak pączek, a film to kwiat, który z niego rozkwitnął.? - mówi pisarz. Lehane napisał pierwszą wersję scenariusza sam latem 2010 roku. ?Twórcy nie naciskali. Nie prosili, bym stworzył coś, co przemówi do dużej publiczności ? pozwolili mi się skupić na tym, co chciałem, czyli na skrzywdzonych ludziach, próbujących poukładać swoje życie.? - mówi Lehane. Dopracował scenariusz z Mikiem Laroccą, który dodał kilka wątków. ?Wstępna wersja była świetna. W głównym bohaterze drzemie zło, przez co mógłby się stać niebezpiecznym człowiekiem, choć początkowo tego nie widzimy. Czy będzie umiał się wyrwać z piekła, na które sam się skazał? Rozbudowałem wątki gangsterskie, by przybliżyć widzom realia, w jakich żyje Bob.? - mówi Larocca. Rozbudowano też postać kuzyna Marva. ?Kiedy twórcy zaangażowali Jamesa Gandolfiniego, od razu zacząłem dopisywać nowe dialogi. Moi bohaterowie są bardzo specyficzni i nie każdy aktor dałby im radę. James świetnie wypadł jako Marv ? nie wyobrażam sobie, by ktoś inny zagrał tę rolę lepiej.? - mówi Lehane, ?Dennis napisał fenomenalny scenariusz ? złożony, skłaniający do refleksji, wzruszający. Stworzył wspaniałe postaci. Wiedzieliśmy, że obsadzenie roli Boba będzie kluczowe.? - mówi producentka Jenno Topping. Lehane podkreśla, że fabuła jest prosta: ?Mężczyzna znajduje psa, dzięki czemu odzyskuje zagubioną cząstkę siebie. Jednocześnie musi stawić czoło czeczeńskim gangsterom-właścicielom pubu, w którym pracuje ze swoim kuzynem, Marvem. Zjawia się też właściciel psa, który chce go odzyskać.? Gdy Bob znajduje pobitego szczeniaka Rocco, otwiera się na świat, z którego się wycofał. ?Dziesięć lat wcześniej postanowił się odciąć od krzywdy, ale zamykanie się na nieprzyjemne uczucia powoduje odcięcie się też od tych przyjemnych. Pojawienie się Rocco i Nadii sprawia, że Bob powoli otwiera się na ludzi, których unikał. Pytanie brzmi, czy uda mu się wrócić do normalnego funkcjonowania? Czy da się go uratować?? - mówi pisarz i dodaje: ?Większość bohaterów próbuje odzyskać coś, co bezpowrotnie minęło. Marzą o tym, by być takimi jak dawniej, ale czas ich zmienił. Mam nadzieję, że film skłoni widzów do autorefleksji i pomoże im stawić czoło temu, co ich dręczy.? Film wyreżyserował Michael R. Roskam ? belgijski reżyser, mający na swoim koncie ?Głowę byka? - produkcję, którą nominowano do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. ?Zachwycił nas swoim debiutem. Nie mieliśmy wątpliwości, że świetnie pokieruje naszymi aktorami.? - mówi Larocca.

Sukces ?Głowy byka? otworzył reżyserowi drzwi do Hollywood. Roskam z radością przyjął propozycję producentów: ?Po raz pierwszy kręciłem film na podstawie cudzego scenariusza. Był tak dobry, że żałowałem, że nie wyszedł spod mojego pióra.? Lehane zachwycił się ?Głową byka? i ucieszyło go, że Roskam zadebiutuje w Stanach ekranizacją jego opowiadania. ?Dużo rozmawialiśmy o tej historii, zwłaszcza o wątkach religijnych. Doszliśmy do wniosku, że to współczesna baśń miejska ? mroczna i z drugim dnem.? - mówi pisarz. Lehane został nagrodzony przez Gildię Scenarzystów Amerykańskich za pracę przy serialach ?Prawo ulicy? i ?Zakazane imperium?. ?Pisząc scenariusze zawsze daję reżyserowi możliwość dodania czegoś od siebie i wzbogacenia historii. Piszę dla reżysera i aktorów, a nie odbiorców, bo scenariusz to nie książka. Stanowi narzędzie dla pozostałych twórców, jest szkicem. Michael świetnie się spisał ? tchnął w tę historię życie. Jestem pod ogromnym wrażeniem obsady, która wypadła rewelacyjnie. To mój scenariusz, ale ich film.? Roskam jest wdzięczny Lehane'owi za jego podejście: ?Wręczając mi scenariusz, powiedział że teraz należy do nas. Każdy reżyser marzy o współpracy z takim scenarzystą jak Dennis.? Lehane opisał bar-pralnię brudnych pieniędzy. Zainspirował się plotkami i opowiastkami, których słuchał przez lata. ?Zgłębił tematykę organizacji przestępczych. Mafiosi trzymają pieniądze w jednym miejscu i w razie kradzieży łatwiej im ustalić, kto jej dokonał. Dennis wzorował się na tej koncepcji, opisując pub, w którym pracuje Bob.? Gangsterzy wiedzą, jak się chronić przed wymiarem sprawiedliwości. ?Zakłady wyścigów, rachunki z salonów masażu ? wszystko, czego nie można wpisać do ksiąg rachunkowych. Mafia ukrywa wpływy, dzięki czemu nie mogą stanowić dowodu w ewentualnej sprawie sądowej. Gdyby cały czas przechowywała pieniądze w jednym miejscu, w końcu policja wpadłaby na trop, dlatego mafiosi zmieniają kryjówki.? - tłumaczy reżyser.

Lehane przyznaje, że opisując pub puścił wodze wyobraźni, ale nie wyklucza, że takie miejsca istnieją. ?Podobnie jak Einstein, uważam że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy. Opowiadanie to fikcja ? nie skupiałem się na tym, by oddać pełen realizm. Po prostu snułem historię człowieka, który otwiera się na świat.? Roskam jest zachwycony stylem Lehane'a: ?To mroczna historia, ale przebija z niej optymizm. Opowiada o desperackiej potrzebie i poszukiwaniu niewinności w trudnym świecie?. Topping uważa, że mimo mrocznej tematyki, film daje nadzieję: ?Główny bohater dźwiga brzemię przeszłości i nie wie, czy się od niego uwolni, ale pod koniec filmu triumfuje miłość.? Larocca dodaje, że to historia o odkupieniu i wrodzonym dobru człowieka: ?Ludzka natura jest złożona. Dennis pisze o tym w piękny sposób. To uniwersalna opowieść o tym, że nie wszystkie marzenia się spełniają. Każdy może się z tym identyfikować.?

Źródło:materiały prasowe


Brak ocen

Prosimy zaczekać ...

Dodaj komentarz