Gianfranco Rosi, zdobywca nagrody głównej festiwalu filmowego w Wenecji odwiedzi Wiosnę Filmów

Gianfranco Rosi, reżyser filmu "Rzymska aureola" (oryg.?Sacro GRA") zdobywca Złotego Lwa na 70. Festiwalu Filmowym w Wenecji będzie gościem  specjalnym 20. Festiwalu Filmowego Wiosna Filmów i odbywającej się w ramach festiwalu imprezy scenariuszowej: Strefa Scenarzysty.  Wiosna Filmów odbędzie się w warszawskim kinie Praha od 6 do 13 kwietnia.

Gianfranco Rosi spotka się z widzami  już pierwszego dnia festiwalu, 6 kwietnia, a w ramach Strefy Scenarzysty poprowadzi seminarium dla scenarzystów, reżyserów i producentów, w trakcie którego opowie o metodach pracy przy filmie ?Rzymska aureola? oraz o specyfice i znaczeniu scenariusza w projektach dokumentalnych. Spotkanie odbędzie się 8 kwietnia (wtorek) o godz. 12.00. Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Rosi poprowadzi również indywidualne konsultacje z trzema polskimi dokumentalistami: Filipem Drzewieckim, Marcinem Klingerem i Bartłomiejem Świderskim.

Gianfranco Rosi urodził się w Asmarze w Erytrei. Mieszkał w Rzymie i Istambule. W wieku 20 lat przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie ukończył New York University Film School. Jako absolwent nowojorskiej uczelni wybrał się w podróż do Indii, gdzie wyprodukował i wyreżyserował swój średniometrażowy debiut. Nakręcony w Azji dokument ?Boatman? był nagradzany na rozmaitych  międzynarodowych festiwalach filmowych (m.in. na Sundance, w Locarno i Toronto). W 2008 roku powstał jego pierwszy pełnometrażowy dokument ?Below Sea Level?. Film nakręcony w kalifornijskim Slab City również został doceniony na wielu prestiżowych festiwalach. Uznano go m.in. za najlepszy film w weneckiej sekcji Orizzonti i w 2009 roku nominowano do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Dokument. Rok później Rosi zrealizował sensacyjny dokument ?Pokój 164. Spowiedź mordercy? ? filmowy wywiad z mordercą pracującym dla meksykańskiego kartelu narkotykowego. Na MFF w Wenecji dokument został uhonorowany prestiżową Nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI). Obecnie Rosi kręci też spoty reklamowe, jako freelancer pracuje w roli operatora na rozmaitych planach filmowych i daje gościnne wykłady na uczelniach filmowych (m.in. NYU Film School, SUPSI w Szwajcarii i HEAD w Genewie).

[youtube height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://www.youtube.com/watch?v=CjqzPEusENk[/youtube]

Tytuł jego najnowszego filmu ?Rzymska aureola? nawiązuje do skrótu oznaczającego Grande Raccordo Anulare, czyli 68-kilometrowej obwodnicy wokół Rzymu. Co można zobaczyć, gdy na chwilę zatrzymamy się w okolicach tej trasy? W dzień sznurki samochodów, w nocy nieco abstrakcyjne taśmy zlewających się ze sobą, kolorowych świateł. Gianfranco Rosi dostrzega tu jednak coś więcej i pokazuje nam życie w cieniu bezosobowych, betonowo-asfaltowych konstrukcji. Pod spodem toczy się pełne kolorów, arcyciekawe życie. Dzięki niemu poznajemy pełnokrwistych bohaterów, którzy nie dają o sobie zapomnieć na długo po seansie filmu. Zatrzymujemy się, by poznać kolejno: ojca i córkę ? mieszkańców maleńkiej kawalerki, emerytowaną tancerkę erotyczną, ratownika medycznego, poławiacza psikorzy oraz mężczyznę, który przychodzi na ratunek umierającym drzewom. Czy tych ludzi coś łączy czy są między nimi tylko różnice? Na pewno droga szybkiego ruchu jest kontrastem dla ich losów. Biografia niejednego utknęła w martwym punkcie lub jest pisana w rytmie tak powolnym, że nikt w mieście o nią nie dba. Z dala od miasta, jakie znamy ze wakacyjnych pocztówek, rozgrywają się małe radości i dramaty, jakich nigdy byśmy się nie spodziewali. Rosi z czułością opowiada o tym, co najciekawsze, najbardziej intrygujące i wciąż tajemnicze.

Źródło: materiały prasowe


Brak ocen
Prosimy zaczekać ...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Dodaj komentarz